Selsema dan Bawang Putih

Teks : Sharimah Binti Yahya




Masuk hari ni, tak tahu dah hari ke berapa tak sihat. Mula-mula demam, kemudian, selsema, demam balik dan akhir sekali batuk. Blog pun tak sempat nak update. Jika diikutkan, rasa macam banyak jer nak dicoretkan dalam blog ini tapi idea demi idea akhirnya hilang.

Beberapa hari yang lepas, aku terkena selsema pada waktu malam. Disebabkan bekalan ubat selsema tiada stok, jadi terpaksalah tanya Mr. Google untuk petua tradisional yang boleh mengurangkan keadaan selsema aku yang makin teruk. Akhirnya terjumpa satu petua iaitu bawang putih. Bila sebut bawang putih terbayang kepedasannya tetapi kerana sudah tidak tahan, terpaksalah aku mengalah. Apa yang aku buat, amik 3 biji bawang putih, hiris nipis-nipis dan terus  makan. Lebih kurang 30 minit selepas itu, selsema sudah berkurang dan akhirnya aku terlelap hingga ke pagi.

Apabila bangun, aku dapati keadaan selsema aku sudah tiada. Alhamdulillah, berkesan juga dengan bawang putih. Ternyata bawang putih memang banyak khasiatnya. Boleh tanya pak cik Google untuk maklumat lanjut.




You Might Also Like

0 comments